Arbeid med skriving i yrkesfaglærerutdanningen
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.8026Emneord (Nøkkelord):
yrkesfaglærerutdanning, skrivekompetanse, generiske og fagspesifikke skriveferdigheter, arbeidslivets behov for skrivekompetanseSammendrag
Denne artikkelen er basert på en studie om skriving i yrkesfaglærerutdanningen. Med bruk av en kvantitativ spørreundersøkelse av studenter på bachelorutdanningen og kvalitative intervjuer av et utvalg yrkesfaglærerutdannere, som «mixed methods», gir artikkelen et dobbelt perspektiv på hvordan skriving praktiseres i utdanningen sett fra studenters og yrkesfaglærerutdanneres erfaringer og synspunkter. Studien undersøker hvordan studenter utvikler sin skrivekompetanse og hva slags skrivekompetanse som vektlegges i yrkesfaglærerutdanningen. Begrepet «skrivekompetanse» har i denne studien et dobbelt perspektiv; det ene er relatert til disiplin eller fag- og kontekst-spesifikk skriving, det andre til en generisk, overførbar og kontekstuavhengig skrive-kompetanse. Artikkelen diskuterer behovet for en generisk og overførbar skrive-kompetanse når fagkompetanse skal kommuniseres i et tekstbasert arbeidsliv i raske endringer. Dette aspektet vil stå sentralt når studenter på yrkesfaglærerutdanningen skal, som ferdig utdannete yrkesfaglærere, gi opplæring til framtidens fagarbeidere. Den teoretiske innrammingen av studien er basert på en sosiokulturell tilnærming i tråd med New Literacy Studies, og på teorier som utforsker nye perspektiver på literacy og kontekst. Forskningsspørsmålene er: Hva slags skrivekompetanse vektlegges i yrkes-faglærerutdanningen, og hvordan forbereder skrivearbeidet i yrkesfaglærerutdanningen studentene på deres framtidige yrkesliv som yrkesfaglærere? Resultatene viser at studentene har en liten utvikling av skrivekompetansen sin i løpet av bachelor¬utdanningen. En forklaring er at mye skriving i løpet av utdanningen gir skrivetrening og bidrar til å utvikle skrivekompetansen. En annen er læreres eksplisitte undervisning og veiledning. Men lærere i yrkesfaglærerutdanningen praktiserer dette i ulik grad og med ulike vektlegginger på skrivekompetanse. Det siste kan ha sammenheng med lærernes egen kompetanse og synspunkter på behovet for skrivekompetanse rent generelt, men kan også knyttes til institusjonens prioriteringer. Verdt å nevne er at mange studenter etterlyser mer fokus på skriving og å lære å skrive akademiske tekster. Skrivearbeidet i yrkesfaglærerutdanningen har som primært mål å mediere læring og i mindre grad å utvikle studentenes skrivekompetanse i et framtidsperspektiv som yrkes¬faglærere.
Nøkkelord: yrkesfaglærerutdanning, skrivekompetanse, generiske og fagspesifikke skriveferdigheter, arbeidslivets behov for skrivekompetanse
Writing practices in Vocational Teacher Education
Abstract
This article is based on a study on writing practices in Vocational Teacher Education. By using a quantitative survey of bachelor students and qualitative interviews of a sample of teacher educators, as mixed methods, we got a double perspective on how writing is practiced by experiences and utterances from students and teacher educators. The study explores how students develop their writing competences and what kind of writing competences are emphasized in Vocational Teacher Education. The concept “writing competences” in this study has a dualistic or two-sided approach; one is related to professional, discipline and context specific writing, the other to a generic, transferable and context independent writing competence. The article discusses the need of generic and transferable writing skills as an important part of professional communication in a text-based and fast changing labor market. This aspect will be essential when students as full-fledged vocational teachers shall educate pupils to become skilled workers. The theoretical framing of the study is based on a socio-cultural approach in line with New Literacy Studies, and on theories that explore new perspectives on literacy and context. Our research questions are: What kind of writing competences are emphasized in the Vocational Teacher Education, and how do writing practices prepare students to their future work as vocational teachers? The results show that students have little development of writing competences during their bachelor studies. One explanation is that a lot of writing during education also develops their writing competences. Another is teacher educators’ supervision of writing competences. However, teachers supervise in different ways with focus on different factors of writing skills. The latter is probably related to teachers’ own competences and attitudes towards the need of writing competences in general. But it can also be related to institutional policy and priorities towards writing competences. Worth mention, is that students ask for more focus on writing practices and learning to write academic texts. Writing practices has a primary goal to mediate learning in Vocational Teacher Education, and to a lesser extent to develop students’ writing competences in the perspective of a future as vocational teachers.
Keywords: Vocational Teacher Education, writing competences, generic and subject specific writing skills, labor market’s need of writing competences
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.