Teachers’ voices on the unspoken oracy construct: “Oracy—the taken-for-granted competence”
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.8143Emneord (Nøkkelord):
teachers’ norms, oracy assessment, conceptualization and teaching, rhetoric, bildung, rhetorical citizenship education, democracySammendrag
Abstract
This study explores what teachers understand as good oracy (speaking and listening competence as well as body language) in and across subjects, and their perceptions of their own prerequisites in the work of cultivating and assessing students’ oracy. The backdrop is the Norwegian curriculum, in which oracy as a key competence is supposed to be taught and assessed across subjects. However, the assessment plan for this key competence was not revised when the curriculum was, leaving the responsibility for assessment planning to each teacher. To uncover the reasoning and judgments behind the teachers’ expressed conceptualization, teaching, and assessment of oracy, a rhetorical topoi analysis was performed on qualitative interviews with nine tenth-grade teachers at the lower secondary level. The findings indicate that teachers find their work related to oracy challenging because they lack education in how to teach and assess oracy. The teachers value oracy, which has subject-specific characteristics that simultaneously entail consistent features across disciplines. The results show that teachers are future oriented and foster students’ abilities to make utterances in a safe environment, which is a stepping stone to empowerment through agency, life-mastery, critical thinking, democracy, and rhetorical citizenship.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Acta Didactica Norden

Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisens.
Innhold publisert i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.