Making sense of frustration and complexity when introducing sustainability in teacher education
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.8184Emneord (Nøkkelord):
environmental and sustainability education, teacher education, complexity, interdisciplinarity, higher educationSammendrag
Abstract
Teacher educators must question whether we are sufficiently preparing student teachers to educate children and young people who will have to cope with climate and environmental crises. This article reports on the introduction of environmental and sustainability education (ESE) in a large Norwegian teacher education institution and is framed by the institution’s existing formal structures, practices, and local resources. We explore what opportunities, tensions, and obstacles emerged during a one-week intervention to reorient teacher education toward sustainability, drawing on several data sources, such as group interviews, surveys, and video recordings of student teacher group work. Our analyses emphasize the voices of student teachers in the analyses of this intervention. The participating student teachers had to recognize and negotiate complexity along both institutional and thematic dimensions. This complexity was related to both interdisciplinarity and sustainability. Authenticity also surfaced as an important concern because some of the student teachers questioned whether ESE in schools would contain similar interdisciplinary processes. The study indicates that structural transformations are needed in order for teacher education programs to accommodate both sustainability and interdisciplinarity as the student teachers are introduced to tools and resources that support their inquiries into complexity. If student teachers become familiar with interdisciplinary approaches, they will be better equipped to meet the complexity of sustainability, which involves ontological, normative and political concerns. Our attempt to introduce ESE to our institution’s teacher education programs has not led to large-scale change, and ESE remains a limited perspective in these programs. However, given the challenges of global warming and the loss of biodiversity, we contend that more significant interventions are urgently needed.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Acta Didactica Norden

Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisens.
Innhold publisert i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.