Lese- og skriveferdigheter ved oppstart i 1. klasse med vekt på bokstavkunnskap
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.8327Emneord (Nøkkelord):
tidlige lese- og skriveferdigheter, bokstavkunnskap, begynneropplæring, tidlig innsatsSammendrag
Studien analyserer de tidlige lese- og skriveferdighetene til et utvalg norske elever ved skolestart på 1. trinn (6 år gamle). Målet er å fremheve noen sentrale variabler som kjennetegner ferdigheter for elever i bokstavkunnskap, og hvilke lese- og skriveferdigheter de strever med i starten av 1. klasse. Resultatene viser store forskjeller mellom de ca. 20 % av elevene med lavest skår i bokstavkunnskap (n = 109) og resten av utvalget (n = 468), når det gjelder ulike lese- og skrivemål, men særlig er forskjellen stor når det gjelder bokstavgjenkalling og fonologisk analyse. Resultatene fremhever variablene som karakteriserer ferdighetene til elever med lav mestring i lesing og skriving, og gir kunnskap for lærere som kan styrke opplæringen for denne elevgruppen.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Acta Didactica Norden
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
© CC BY 4.0 (2023 –)
Verk fra og med 2023 er lisensiert under en CC BY 4.0-lisens.
© CC BY-ND 4.0 (2023 -)
Verk fra og med 2023 kan lisensieres under en CC BY-ND 4.0-lisens, men krever at forfatteren(e) gir faglig begrunnelse for dette.
© CC BY-NC-ND 4.0 (– 2022)
Verk til og med 2022 lisensiert under en CC BY-NC-ND 4.0-lisens.