Læreres erfaringer med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.8381Sammendrag
Formålet med studien var å undersøke hvilke erfaringer lærere hadde med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole. Lærerne som deltok i denne studien, var fra to videregående skoler og hadde lang erfaring fra flerkulturelle klasser. De deltok i fokusgruppeintervju for å diskutere sine erfaringer. Tema som ble tatt opp i intervjuene var relasjoner i klassen, akademisk og sosial læring, diskriminering og mobbing, akademiske ressurser og forventninger, tilpasning og støtte i læringsaktiviteter. Intervjudata ble transkribert, analysert og diskutert ved bruk av tematisk analyse. Funnene viste at lærerne mente at 1) lærer-elev relasjoner, 2) aksept for mangfold og elev-elev relasjoner, og 3) deltakelse i læringsaktiviteter var viktige aspekt for elevenes opplevelse av tilhørighet og engasjement. Funnene indikerer videre at det er vanskelig å etablere kryss-kulturelle vennskap. For å løse dette trenger lærere strategier for å utvikle kryss-kulturelle vennskap mellom elever. Videre implikasjoner av funnene tilsier at lærere har behov for å vite hvordan og når de skal intervenere i situasjoner hvor det oppstår ekskludering eller segregering. For å forebygge ekskludering og segregering er det nødvendig med mer kunnskap om hvordan fremme tilhørighet og engasjement blant elever i flerkulturelle klasser.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Acta Didactica Norden

Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisens.
Innhold publisert i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.