Fordypning, frihet og fravær av stress Erfaringer med estetiske uttrykksformer i teoretiske fag på ungdomstrinnet
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.8776Sammendrag
Et gjennomgående prinsipp i de norske læreplanene for grunnskolen er at elevene skal lære og utvikle seg gjennom estetiske uttrykksformer, som for eksempel rollespill, tegning og bevegelse, i alle fag. Imidlertid synes både estetiske fag og estetisk opplevelse og utfoldelse i andre fag å være marginalisert i dagens utbytteorienterte utdanningspolitikk, og mange lærerstudenter velger bort estetiske fag fra sin utdanning. Mot dette bakteppet er forskningsspørsmålet for denne undersøkelsen: Hvordan kan estetiske uttrykksformer være fruktbare for undervisningen i teoretiske fag på ungdomstrinnet?
I denne undersøkelsen er læreres og elevers erfaringer og opplevelser belyst gjennom tre strategisk utvalgte caser i henholdsvis fagene samfunnsfag, matematikk og norsk. Datamaterialet består av observasjonsnotater, filmer og kvalitative intervju med tre lærere og 28 elever. Ved induktiv tematisk analyse av hele datamaterialet ble fravær av stress identifisert som et overordnet tema. Det overordnede temaet er konstituert av to undertema; overskridelse og selvbestemmelse, som hvert på sin måte bidrar til å nyansere det overordnede temaet.
Resultatene er i tråd med tidligere forskning på estetiske uttrykksformer i utdanning, og synliggjør hvordan estetisk opplevelse og utfoldelse kan relateres til fravær av stress i teoretiske fag på ungdomstrinnet, noe som kan ha betydning for elevenes helhetlige utvikling og danning i en resultatorientert skole.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Acta Didactica Norden

Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisens.
Innhold publisert i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.