Generasjon 2.0
Mannlige lærere i kunst og håndverk
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.8805Emneord (Nøkkelord):
Kunst og håndverk, Kjønnsperspektiv, LivsløpSammendrag
Menn er i mindretall som lærere i grunnskolen, denne tendensen blir forsterket i kunst- og håndverksfaget. Vi har intervjuet mannlige lærere som underviser i faget i grunnskolen, samt mannlige studenter som utdanner seg til å bli lærere i faget. Vi har gjort dette for å få mer kunnskap om forhold som kan ha hatt betydning for utdanningsvalg og yrkesutøvelse.
I lys av livsløpsteori ser vi på informantenes liv med kunst og håndverk i forhold til historisk tid og sted, tidspunkt for livshendelser, sammenhengende liv og menneskelig handlefrihet (agentskap). Informantene forteller om positive møter med faget i egen oppvekst og at muligheten for å dele egen glede og kunnskap med elever er en drivkraft for å arbeide med kunst og håndverk i skolen. Som nåværende og kommende lærere i kunst og håndverk er informantene rollemodeller for barn og kan ha betydning for rekrutteringen av kommende lærere i faget. Informantene forteller selv om mennesker som har påvirket dem, og i disse historiene er det andre menn som er mest framtredende. Faget informantene beskriver i skolen er preget av kjønnsstereotype materialvalg, for eksempel tre fremfor tekstiler, og det ser ut som om forskjeller mellom kjønnene slik vi kjenner dem fra tidligere, vedlikeholdes. Dette skjer på grunn av individuelle valg, men også gjennom kontekstuelle rammer en møter i skole og utdanning.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Acta Didactica Norden
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
© CC BY 4.0 (2023 –)
Verk fra og med 2023 er lisensiert under en CC BY 4.0-lisens.
© CC BY-ND 4.0 (2023 -)
Verk fra og med 2023 kan lisensieres under en CC BY-ND 4.0-lisens, men krever at forfatteren(e) gir faglig begrunnelse for dette.
© CC BY-NC-ND 4.0 (– 2022)
Verk til og med 2022 lisensiert under en CC BY-NC-ND 4.0-lisens.