Generasjon 2.0
Mannlige lærere i kunst og håndverk
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.8805Emneord (Nøkkelord):
Kunst og håndverk, Kjønnsperspektiv, LivsløpSammendrag
Menn er i mindretall som lærere i grunnskolen, denne tendensen blir forsterket i kunst- og håndverksfaget. Vi har intervjuet mannlige lærere som underviser i faget i grunnskolen, samt mannlige studenter som utdanner seg til å bli lærere i faget. Vi har gjort dette for å få mer kunnskap om forhold som kan ha hatt betydning for utdanningsvalg og yrkesutøvelse.
I lys av livsløpsteori ser vi på informantenes liv med kunst og håndverk i forhold til historisk tid og sted, tidspunkt for livshendelser, sammenhengende liv og menneskelig handlefrihet (agentskap). Informantene forteller om positive møter med faget i egen oppvekst og at muligheten for å dele egen glede og kunnskap med elever er en drivkraft for å arbeide med kunst og håndverk i skolen. Som nåværende og kommende lærere i kunst og håndverk er informantene rollemodeller for barn og kan ha betydning for rekrutteringen av kommende lærere i faget. Informantene forteller selv om mennesker som har påvirket dem, og i disse historiene er det andre menn som er mest framtredende. Faget informantene beskriver i skolen er preget av kjønnsstereotype materialvalg, for eksempel tre fremfor tekstiler, og det ser ut som om forskjeller mellom kjønnene slik vi kjenner dem fra tidligere, vedlikeholdes. Dette skjer på grunn av individuelle valg, men også gjennom kontekstuelle rammer en møter i skole og utdanning.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Acta Didactica Norden

Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisens.
Innhold publisert i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.