Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust

Forfattere

  • Fredrik Stenhjem Hagen Høgskulen på Vestlandet

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.8950

Emneord (Nøkkelord):

Holocaust, Historisk empati, Historiedidaktikk, Kritisk tenkning, Danning

Sammendrag

Denne artikkelen undersøker hvordan norske ungdomsskoleelever forstår motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust. Denne studien er aktuell fordi LK20 fremhever kunnskap om Holocaust som et virkemiddel til å motarbeide fremtidig ekstremisme. Artikkelen baserer seg på intervjuer gjort med 41 elever i niendeklasse på fire ulike ungdomsskoler. Analysen baserer seg på teoretiske perspektiver på historisk empati og spesielt fokus rettes mot hvordan elevene i studien forholder seg de historiske aktørene. Studien viser at hovedmomentet i elevenes forståelse av Holocaust er Hitlers personlige antisemittisme, mens de i stor grad forklarer vanlige tyskeres bidrag til gjennomføringen som et resultat av frykt. Artikkelen argumenterer for at denne forståelsen synliggjør utfordringene ved den instrumentelle tilnærmingen til Holocaust som skisseres i LK20.

Nedlastinger

Publisert

2023-03-30

Hvordan referere

Hagen, F. S. (2023). Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust. Acta Didactica Norden, 17(1), 20 sider. https://doi.org/10.5617/adno.8950

Utgave

Seksjon

Artikkel