Opplæring om, for eller gjennom likestilling?

En kasusstudie av likestillingsopplæring ved en videregående skole

Forfattere

  • Marte Handal Universitetet i Stavanger

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9439

Emneord (Nøkkelord):

likestilling, verdiopplæring, samfunnskunnskap, opplæringsstrategi

Sammendrag

I artikkelen undersøkes og diskuteres likestillingsopplæring i samfunnskunnskap i videregående skole. Forskning på likestillingsopplæring er begrenset i norsk sammen­heng, og derfor har forskning på annen verdiopplæring, som demokratiopplæring, vært førende for undersøkelsen. Dimensjonene om, for og gjennom likestilling dannet utgangspunkt for en empirisk kasusstudie av likestillingsopplæring i en samfunnskunn­skapsklasse i videregående opplæring. Studien viser at hovedvekten av likestillings­opplæringen besto av opplæring om og for likestilling. Opplæring gjennom likestilling var fraværende i analysen. Fraværet av opplæring gjennom likestilling drøftes, og de tre dimensjonene framheves som nyttige verktøy både i undersøkelse av praksis og som opplæringsstrategi i verdiopplæringen.

Nedlastinger

Publisert

2023-06-19

Hvordan referere

Handal, M. (2023). Opplæring om, for eller gjennom likestilling? En kasusstudie av likestillingsopplæring ved en videregående skole. Acta Didactica Norden, 17(1), 21 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9439

Utgave

Seksjon

Artikkel