Å «bygge bro» mellom skole og lærerutdanning

Det epistemiske grensearbeidet til lærere i kombinasjonsstillinger

Forfattere

  • Maiken Risan OsloMet – storbyuniversitetet

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9644

Emneord (Nøkkelord):

lærerutdanning, profesjonskunnskap, kunnskapsrelasjoner, artefakter, grensearbeid

Sammendrag

Denne artikkelen utforsker hvordan lærerutdannere skaper kunnskapsrelasjoner mellom skole og høyere utdanning ved å framheve arbeidet til lærere i kombinasjonsstillinger. Som lærere og lærerutdannere danner denne informantgruppen et interessant utgangs­punkt for å utforske arbeidet til profesjonsutøvere som forventes å «bygge bro» mellom to kunnskapsdomener. Basert på observasjonsdata og intervju med lærere i kombina­sjonsstillinger og lærerutdanningsledere, viser funnene hvordan lærere i kombinasjons­stillinger utfører grensearbeid som kobler dem til – eller distanserer dem fra – forskning og teori på campus, hvordan de mobiliserer praksiskunnskap og skaper kunnskaps­relasjoner, og hvordan de forhandler spenninger. Funnene illustrerer at en sentral del av grensearbeidet til lærere i kombinasjonsstillinger innebærer å avklare egen relasjon til forskning og teori, og det kan videre synes at lærere i kombinasjonsstillinger distanserer seg fra forskning fordi de ikke inkluderes i forskningspraksiser på campus. Artikkelen diskuterer nødvendigheten av å tydeliggjøre forventningene til lærerutdannere som jobber på tvers av kunnskapsdomener, og belyser potensialet i å framheve den unike ekspertisen slike kombinasjonsstillinger bringer til campusbasert lærerutdanning.

Nedlastinger

Publisert

2023-07-17

Hvordan referere

Risan, M. (2023). Å «bygge bro» mellom skole og lærerutdanning: Det epistemiske grensearbeidet til lærere i kombinasjonsstillinger. Acta Didactica Norden, 17(1), 23 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9644

Utgave

Seksjon

Artikkel