Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget

– Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen

Forfattere

  • Anniken Randers-Pehrson Universitet i Sørøst-Norge
  • Åsta Rimstad Universitet i Sørøst-Norge
  • Kari Carlsen Universitet i Sørøst-Norge

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9757

Emneord (Nøkkelord):

rammefaktorer, kunst og håndverksundervisning, læreres handlingsrom

Sammendrag

Artikkelen problematiserer avstanden mellom formuleringer og intensjoner i LK20, og de forutsetningene lærerne har for å gjennomføre undervisning i kunst og håndverks­faget. Ut fra sin egenart ivaretar faget sentrale intensjoner i læreplanen gjennom prak­tiske og estetiske læringsprosesser. Kunst og håndverk er et fag som ivaretar lære­planens intensjoner om skaperglede, engasjement og utforskertrang. Mange lærere gir uttrykk for at rammene disse intensjonene skal realiseres gjennom, stadig blir trangere. I denne artikkelen har vi fokus på lærernes beskrivelser av hvilke rammefaktorer de arbeider innenfor i kunst og håndverk og hvilke konsekvenser disse rammefaktorene gir for undervisningen i faget. Lærernes synspunkter er samlet inn gjennom en spørreunder­søkelse. Resultatene underbygger funn i nyere forskning og viser tydelig at en rekke rammefaktorer hindrer realisering av læreplanens intensjoner.

 

 

Nedlastinger

Publisert

2023-10-02

Hvordan referere

Randers-Pehrson, A., Rimstad, Åsta, & Carlsen, K. (2023). Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget: – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen. Acta Didactica Norden, 17(3), 25 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9757

Utgave

Seksjon

Artikkel