Et tverrspråklig perspektiv som utgangspunkt for konseptuell grammatikkundervisning i språkfag

Forfattere

  • Kristin Hagemann Høgskolen i Østfold
  • Åshild Søfteland Høgskolen i Østfold

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9844

Emneord (Nøkkelord):

grammatikkdidaktikk, språkvitenskapelige konsepter, språklige ressurser, flerspråklighet

Sammendrag

I denne artikkelen søker vi å koble sammen den nyeste forskninga på grammatikk­undervisning innafor L1, L2 og L3 med sikte på å danne et felles grunnlag for videre debatt om hva grammatikkundervisninga i norsk skole skal være, og hvor og hvordan den skal foregå. Vi viser hvordan forskning på terskelbegreper og metakonsepter i L1-konteksten kan være et godt utgangspunkt for økt samarbeid på tvers av språkfaga, og hvordan undervisninga i fremmedspråka og engelsk kan bidra til å understøtte noe av innholdet i norskfaget. Grammatikkundervisninga er et sted der det er både enkelt og effektivt å ta i bruk elevenes flerspråklighet, og vi argumenterer for at den siste tidas søkelys på konseptuell grammatikkundervisning i L1-forskninga, aktualiserer idéen om en systematisk tverrspråklig grammatikkundervisning.

 

Nedlastinger

Publisert

2023-12-19

Hvordan referere

Hagemann, K., & Søfteland, Åshild. (2023). Et tverrspråklig perspektiv som utgangspunkt for konseptuell grammatikkundervisning i språkfag. Acta Didactica Norden, 17(4), 24 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9844