Førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av deskriptiv grammatikk

Forfattere

  • Mari Nygård Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
  • Heidi Brøseth Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9847

Emneord (Nøkkelord):

grammatikkundervisning, lærerstudenter, grammatisk kunnskap, grammatisk forståelse

Sammendrag

Flere internasjonale studier viser at lærerstudenter og lærere har svake grammatikk­kunnskaper. Også i norsk kontekst har fagfolk uttrykt bekymring for ei liknende ut­vikling. De få norske empiriske studiene som er gjennomført, viser at bekymringa er berettiget. Grammatikken som fagområde har også vært lavt prioritert i skolen de siste tiårene. Det empiriske grunnlaget for denne studien er en undersøkelse av 235 førsteårs­studenter i perioden 2015–2017. Vår problemstilling er: Hva kjennetegner førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av sentrale begreper innenfor deskriptiv grammatikk? Studien skiller seg fra tidligere undersøkelser ved at vi ikke bare vil avdekke kunnskapsnivået gjennom en kvantitativ undersøkelse av antall riktige, gale, upresise og tomme svar, men også gjøre en kvalitativ innholdsanalyse for å avdekke hva studentene forstår og misforstår, samt hvilke tendenser vi finner i svarene.

Nedlastinger

Publisert

2023-12-19

Hvordan referere

Nygård, M., & Brøseth, H. (2023). Førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av deskriptiv grammatikk. Acta Didactica Norden, 17(4), 29 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9847