Førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av deskriptiv grammatikk
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.9847Emneord (Nøkkelord):
grammatikkundervisning, lærerstudenter, grammatisk kunnskap, grammatisk forståelseSammendrag
Flere internasjonale studier viser at lærerstudenter og lærere har svake grammatikkkunnskaper. Også i norsk kontekst har fagfolk uttrykt bekymring for ei liknende utvikling. De få norske empiriske studiene som er gjennomført, viser at bekymringa er berettiget. Grammatikken som fagområde har også vært lavt prioritert i skolen de siste tiårene. Det empiriske grunnlaget for denne studien er en undersøkelse av 235 førsteårsstudenter i perioden 2015–2017. Vår problemstilling er: Hva kjennetegner førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av sentrale begreper innenfor deskriptiv grammatikk? Studien skiller seg fra tidligere undersøkelser ved at vi ikke bare vil avdekke kunnskapsnivået gjennom en kvantitativ undersøkelse av antall riktige, gale, upresise og tomme svar, men også gjøre en kvalitativ innholdsanalyse for å avdekke hva studentene forstår og misforstår, samt hvilke tendenser vi finner i svarene.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
© CC BY 4.0 (2023 –)
Verk fra og med 2023 er lisensiert under en CC BY 4.0-lisens.
© CC BY-ND 4.0 (2023 -)
Verk fra og med 2023 kan lisensieres under en CC BY-ND 4.0-lisens, men krever at forfatteren(e) gir faglig begrunnelse for dette.
© CC BY-NC-ND 4.0 (– 2022)
Verk til og med 2022 lisensiert under en CC BY-NC-ND 4.0-lisens.