Kritisk tenking i læreplanen i naturfag
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.9060Keywords:
kritisk tenking, naturfag, læreplanAbstract
Kritisk tenking (KT) er beskrevet internasjonalt som en sentral kompetanse elever må tilegne seg og det er også inkludert i den norske læreplanen. Forskere fra ulike fagtradisjoner definerer KT noe ulikt, men de er enige om at KT involverer både kognitive ferdigheter og disposisjoner. I denne studien har vi undersøkt hvordan ulike aspekter ved KT kommer til uttrykk i overordnet del av læreplanen og i naturfagplanen i LK20. I tillegg til ferdigheter, disposisjoner og kunnskapsdimensjonen ved KT, inkluderte vi etiske, kulturelle og samfunnsmessige dimensjoner for å bygge et helhetlig syn på KT. Disse kategoriene ble brukt som retningslinjer når vi analyserte læreplanen. Fra våre resultater kan vi konkludere med at det er få referanser til KT i overordnet del og i læreplanen i naturfag. Formuleringer om KT i læreplantekstene er både vage og knappe, noe som er uheldig fordi vi vet at mange lærere mangler forståelse for hva KT faktisk innebærer, og de føler seg ofte uforberedte til å undervise i KT. For å støtte lærere foreslår vi at alle aspekter knyttet til KT bør utdypes og konkretiseres i læreplanen.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Eldri Scheie, Berit Haug, Sibel Erduran
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
© CC BY 4.0 (2023 -)
Works from 2023 and onwards are licensed under a CC BY 4.0 license.
© CC BY-ND 4.0 (2023 -)
Works from 2023 and onwards can be licensed under a CC BY-ND 4.0 license, but require the author(s) submit an academic justification to do so.
© CC BY-NC-ND (- 2022)
Works up to and including 2022 are licensed under a CC BY-NC-ND 4.0 license.