Kritisk tenking i læreplanen i naturfag

Authors

  • Eldri Scheie University of Oslo
  • Berit Haug University of Oslo
  • Sibel Erduran University of Oxford

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9060

Keywords:

kritisk tenking, naturfag, læreplan

Abstract

Kritisk tenking (KT) er beskrevet internasjonalt som en sentral kompetanse elever må tilegne seg og det er også inkludert i den norske læreplanen. Forskere fra ulike fagtradi­sjoner definerer KT noe ulikt, men de er enige om at KT involverer både kognitive ferdigheter og disposisjoner. I denne studien har vi undersøkt hvordan ulike aspekter ved KT kommer til uttrykk i overordnet del av læreplanen og i naturfagplanen i LK20. I tillegg til ferdigheter, disposisjoner og kunnskapsdimensjonen ved KT, inkluderte vi etiske, kulturelle og samfunnsmessige dimensjoner for å bygge et helhetlig syn på KT. Disse kategoriene ble brukt som retningslinjer når vi analyserte læreplanen. Fra våre resultater kan vi konkludere med at det er få referanser til KT i overordnet del og i læreplanen i naturfag. Formuleringer om KT i læreplantekstene er både vage og knappe, noe som er uheldig fordi vi vet at mange lærere mangler forståelse for hva KT faktisk innebærer, og de føler seg ofte uforberedte til å undervise i KT. For å støtte lærere foreslår vi at alle aspekter knyttet til KT bør utdypes og konkretiseres i læreplanen.

Downloads

Published

2022-09-06

How to Cite

Scheie, E., Haug, B., & Erduran, S. (2022). Kritisk tenking i læreplanen i naturfag. Acta Didactica Norden, 16(2), 27 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9060