Blokkbasert programmering og algoritmisk tenkning i en samarbeidslæringskontekst: En case-studie av programmering integrert i et matematikkfag

Authors

  • Renate Andersen Oslo Metropolitan University

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9169

Keywords:

blokkbasert programmering, algoritmisk tenkning, datastøttet samarbeidslæring, algoritmisk tenkning i skolen

Abstract

Blokkbasert programmering og algoritmisk tenkning har fått økt interesse i skolen. Følgende forskningsspørsmål tas opp i artikkelen: På hvilke måter kan blokkbasert pro­grammering integreres i et matematikkfag, og hva er implikasjonene for algoritmisk tenkning? De empiriske dataene som presenteres i denne artikkelen er hentet fra et designbasert forskningsprosjekt bestående av fire intervensjoner hvert år over en varighet på to år. Denne artikkelen reflekterer data fra 43 elever i alderen 12–16 år som deltok i intervensjonene og brukte MakeCode (et blokkbasert programmeringsspråk) med micro:bit for å lage løsninger for matematikkoppgaver gitt av lærerne. Elevene møttes tre timer per uke i 16 uker i løpet av to semestre hvert år. Data ble samlet inn ved hjelp av videoopptak av Zoom-møter. En tematisk analyse ble utført i de første rundene med å analysere dataene for å få en oversikt over hele datasettet. Deretter ble inter­aksjonsanalyse brukt for å analysere utvalgte deler av dataene i detalj. Hovedfunnene i artikkelen er som følger: 1) Integrering av blokkbasert programmering i et matematikk­fag muliggjorde aktiv samarbeidslæring, 2) integrering av programmering i et matema­tikkfag muliggjorde utviklingen av algoritmisk tenkning, og 3) bruk av blokkbasert programmering la til rette for læring av matematikk.

Downloads

Published

2022-12-21

How to Cite

Andersen, R. (2022). Blokkbasert programmering og algoritmisk tenkning i en samarbeidslæringskontekst: En case-studie av programmering integrert i et matematikkfag. Acta Didactica Norden, 16(4). https://doi.org/10.5617/adno.9169