Programmering i matematikklasserommet – Utfordringer elevene møter

Authors

  • Morten Munthe Norwegian University of Life Sciences (NMBU)

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9173

Keywords:

matematisk læring, programmering, utfordringer

Abstract

Artikkelen undersøker bruk av programmering i en matematikklasse på videregående nivå og utfordringer elevene møter når de jobber med programmeringsoppgaver. Gjen­nom bruk av et rammeverk bestående av fire kategorier blir utfordringene kategorisert og analysert. Konsept-utfordringer inneholder bruken og forståelsen av de ulike kom­mandoene og typene i programmeringsspråket. Syntaks-utfordringer omhandler struk­turen til betingelser og løkker, og den logiske oppbygningen av et program. Output-utfordringer kommer etter å ha trykket på «kjør programmet»-knappen der elevene får syntaks-feil, uforutsette svar eller ingen output. Kode-utfordringer er når elevene skal omgjøre en matematisk prosedyre til programmeringskode. Gjennom flere utdrag fra undervisningstimer blir hver utfordring analysert og diskutert både med hensyn på matematisk læring og hvordan utfordringer kan reduseres. Konsept-utfordringene viser seg å ha liten effekt på læring i matematikk. Syntaks- og output-utfordringer ble observert å bidra til matematisk læring når elevene begynte å utforske utfordringen, men bidro ikke til læring når elevene ikke klarte å løse utfordringen. Kode-utfordringer ble, når elevene løste dem, observert til å legge til rette for både utforsking og læring.

Published

2022-12-21

How to Cite

Munthe, M. (2022). Programmering i matematikklasserommet – Utfordringer elevene møter. Acta Didactica Norden, 16(4), 22 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9173