Lære å lage og bruke datasimuleringer i naturfagundervisning

Authors

  • Siv Gundrosen Aalbergsjø Oslo Metropolitan University

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9174

Keywords:

programmering, simulering, naturfagdidaktikk, lærerutdanning, algoritmisk tenkning, TPACK

Abstract

Med innføringen av programmering i skolens naturfag er det oppstått et behov for å utdanne lærere innen dette. I denne studien har lærerstudenter deltatt i et undervisnings­opplegg om programmering av simuleringer i naturfag. Lærerstudentenes refleksjoner om egen læringsprosess og undervisningsplaner de utviklet i kurset, er analysert med TPACK-rammeverket for teknologisk, pedagogisk innholdskunnskap (Mishra & Koehler, 2006). Hensikten var å få innsikt i lærerstudentenes bakgrunnskunnskap og kunnskapsbehov, samt å undersøke muligheter for å undervise programmering i for­bindelse med datasimuleringer i naturfag. Lærerstudentene opplevde de tekniske sidene ved programmeringen som utfordrende. Men de klarte å kombinere sin teknologiske kompetanse med pedagogisk, naturfaglig og naturfagdidaktisk kompetanse for å lage undervisningsplaner. Disse undervisningsplanene fokuserte på elevenes læring av natur­fag, teknologi og naturfaglig utforsking og modellering. Dette viser at å benytte pro­grammering i lærerutdanningen er viktig for lærerstudentenes TPACK-utvikling og bidrar til deres evne til å lage naturfagundervisning med disse verktøyene.

Downloads

Published

2022-12-21

How to Cite

Aalbergsjø, S. G. (2022). Lære å lage og bruke datasimuleringer i naturfagundervisning. Acta Didactica Norden, 16(4), 22 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9174