«Vi lærer det [matematikk] på skolen så da tenker du at man har bruk for det …»

Elevenes oppfatninger om relevans og viktighet av å lære matematikk

Authors

  • Shipra Sachdeva Østfold University College
  • Per-Odd Eggen Norwegian University of Science and Technology (NTNU)

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.10308

Keywords:

relevans, viktighet, matematikkopplæring, elevenes oppfatninger, sosiopolitisk diskurs, elevenes myndiggjøring

Abstract

I denne studien utforsker vi norske elevers oppfatninger om relevansen til matematikken de lærer og hvor viktig det er for dem å lære matematikk. Datamaterialet består av semistrukturerte intervjuer med nitten ungdomsskoleelever (13-14 år) i Norge. Analysene viser at elevene oppfatter matematikken de lærer som relevant, men også at de har problemer med å gi eksempler på slik relevans for dem selv. Videre svarer elevene at det er viktig å lære matematikk, men når de skal begrunne hvorfor, viser de til uttalelser fra andre. Dataanalysen indikerer videre at elevene sjelden reflekterer over, vurderer, eller stiller kritiske spørsmål ved relevansen og viktigheten av matematikken de lærer. Det kom fram få slike kritiske vurderinger, noe som indikerer et avvik mellom elevenes oppfatninger og formålparagrafens mål om at elevene skal tenke kritisk og medvirke i avgjørelser som angår deres egen opplæring. Vi drøfter betydningen av disse funnene og hva avviket betyr for å myndiggjøre elevene og deres utvikling til å bli kritisk tenkende borgere som kan vurdere og diskutere rollene matematikkopplæringen har i deres egne liv og i samfunnet.

Downloads

Published

2023-12-11

How to Cite

Sachdeva, S., & Eggen, P.-O. (2023). «Vi lærer det [matematikk] på skolen så da tenker du at man har bruk for det …»: Elevenes oppfatninger om relevans og viktighet av å lære matematikk. Acta Didactica Norden, 17(3), 25 sider. https://doi.org/10.5617/adno.10308

Issue

Section

Articles

Funding data