En komparativ casestudie av hvordan to lærerutdannings-program forbereder lærerstudenter til å undervise i et mangfoldig klasserom

Authors

  • Britt Oda Fosse University of Oslo
  • Janne T. Scheie University of Oslo

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.8362

Keywords:

lærerstudenters læring på campus, mangfold, interkulturell opplæring, tilpasset opplæring, differensiert undervisning

Abstract

Et økende mangfold i elevpopulasjoner stiller nye pedagogiske og didaktiske krav til lærerutdannere og lærerstudenter. Forskning på lærerstudenters læring på campus indikerer at lærerutdanningene ikke gir studentene tilstrekkelige kvalifikasjoner for å undervise i et mangfoldig klasserom. Det er få studier som ser spesifikt på hvordan lærerutdanningen forbereder lærere til å undervise i et mangfoldig klasserom. Vi ønsker med denne studien å belyse hvordan lærerstudenter forberedes til å undervise i et mangfoldig klasserom ved å sammenligne to lærerutdanningsprogrammer i to euro­peiske land. Vi bruker komparativ case-studie som metode i denne studien. Våre funn viser at de to programmene har forskjellige tilnærminger. Det ene fokuserer på å utvikle lærerstudenters selvbevissthet ved å arbeide med kunst og kultur, det andre fokuserer på effektive metoder for å sikre elevenes læring. I studien hevder vi at interkulturell undervisning og tilpasset opplæring og differensiering er to sider av samme sak og at disse to feltene må slås sammen i lærerutdanningen. Vi argumenterer for at lærer­studentene må få oppgaver som både kan utvikle selvbevissthet og interkulturell sensi­tivitet, samt utvikle strategier for differensiering og tilpasset opplæring. Videre forsk­ning er nødvendig for å finne ut hvordan lærerstudenter kan utvikle profesjonell handlingskompetanse for mangfold på campus, og videre hvordan dette reflekteres i praksis.

Downloads

Published

2021-12-15

How to Cite

Fosse, B. O., & Scheie, J. T. (2021). En komparativ casestudie av hvordan to lærerutdannings-program forbereder lærerstudenter til å undervise i et mangfoldig klasserom. Acta Didactica Norden, 15(3), 25 sider. https://doi.org/10.5617/adno.8362