Kunst og håndverksfagets rolle i utdanning for bærekraftig utvikling
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.8429Keywords:
kunst og håndverk, utdanning for bærekraftig utvikling, følelser, Art Based Method, Fagfornyelsen LK20, marin forsøplingAbstract
Artikkelen presenterer en kvalitativ undersøkelse om kunst og håndverksfagets bidrag i et tverrfaglig undervisningsprosjekt om marin forsøpling i Norge. Vi gjør rede for hvordan faget kunst og håndverk bidrar i utdanning for bærekraftig utvikling utover kompetansemål beskrevet i de nye norske læreplanene, LK20, der fokuset er på teknologisk kompetanse og materialkunnskap, gjenbruk og produktutvikling. Empirien består av notater fra deltakende observasjon og visuelle uttrykk fra elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Vi benyttet Visual Art Based Participatory Method for å analysere materialet. Resultatene indikerer at kreative og skapende prosesser i kunst og håndverk er betydningsfulle for å gi elevene mulighet til å uttrykke og bearbeide sine følelser om vanskelige dilemma. Dette ser ut til å være et viktig bidrag for å øke elevenes forståelse, engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling. Gjennom Eco Art bidro elevene til samfunnsdebatten og fikk innblikk i samfunnets interessekonflikter. Vi mener at det kroppslige og affektive elementet av kunst og håndverksfaget er underkommunisert i LK20, men at det har avgjørende betydning for elevenes motivasjon for å lære og handle for en bærekraftig fremtid. Med denne artikkelen ønsker vi å åpne opp for en diskusjon i fagfeltet om kunst og håndverks rolle i utdanning for bærekraftig utvikling.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Acta Didactica Norden
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
© CC BY 4.0 (2023 -)
Works from 2023 and onwards are licensed under a CC BY 4.0 license.
© CC BY-ND 4.0 (2023 -)
Works from 2023 and onwards can be licensed under a CC BY-ND 4.0 license, but require the author(s) submit an academic justification to do so.
© CC BY-NC-ND (- 2022)
Works up to and including 2022 are licensed under a CC BY-NC-ND 4.0 license.