Lærerstudenters undervisningskvalitet i naturfag tidlig i utdanningen
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.8482Keywords:
naturfagdidaktikk, undervisningskvalitet, lærerstudenter, lærerutdanningAbstract
Læreres undervisningskvalitet er viktig for elevers læringsutbytte, men det finnes lite forskning på lærerstudenters undervisning tidlig i utdanningsløpet og utvikling av denne. I denne kasusstudien undersøkte vi kvaliteten på lærerstudenters naturfagundervisning tidlig i utdanningen. Vi filmet alle de 21 naturfagtimene til seks lærerstudenter som var i praksis i sitt første studieår. Videodata ble analysert med kategorier fra LISSI-prosjektets (Linking Instruction in Science and Student Impact) observasjonsmanual. Analysene fokuserte på sentrale aspekter av undervisningskvalitet i naturfag: kognitiv aktivering, tilrettelegging for diskusjon, tydelig undervisning og naturfaglig utforsking. Sett som ett kasus viste de seks lærerstudentene overraskende høye skårer for kategorier relatert til elevsentrert undervisning, og gjennomførte praktiske aktiviteter som var koblet til læring av naturfagbegreper. Lærerstudentene utfordret likevel elevene bare i middels grad og gjennomførte sjelden utforskende undervisning. Det var også stor variasjon i kvaliteten på representasjoner av fagstoff. I artikkelen er resultatene diskutert og vi drar slutninger for lærerutdanning.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Acta Didactica Norden
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
© CC BY 4.0 (2023 -)
Works from 2023 and onwards are licensed under a CC BY 4.0 license.
© CC BY-ND 4.0 (2023 -)
Works from 2023 and onwards can be licensed under a CC BY-ND 4.0 license, but require the author(s) submit an academic justification to do so.
© CC BY-NC-ND (- 2022)
Works up to and including 2022 are licensed under a CC BY-NC-ND 4.0 license.