Lærerstudenters undervisningskvalitet i naturfag tidlig i utdanningen

Authors

  • Johannes Sæleset UiT The Arctic University of Norway
  • Magne Olufsen UiT The Arctic University of Norway
  • Solveig Karlsen UiT The Arctic University of Norway

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.8482

Keywords:

naturfagdidaktikk, undervisningskvalitet, lærerstudenter, lærerutdanning

Abstract

Læreres undervisningskvalitet er viktig for elevers læringsutbytte, men det finnes lite forskning på lærerstudenters undervisning tidlig i utdanningsløpet og utvikling av denne. I denne kasusstudien undersøkte vi kvaliteten på lærerstudenters naturfagunder­visning tidlig i utdanningen. Vi filmet alle de 21 naturfagtimene til seks lærerstudenter som var i praksis i sitt første studieår. Videodata ble analysert med kategorier fra LISSI-prosjektets (Linking Instruction in Science and Student Impact) observasjonsmanual. Analysene fokuserte på sentrale aspekter av undervisningskvalitet i naturfag: kognitiv aktivering, tilrettelegging for diskusjon, tydelig undervisning og naturfaglig utforsking. Sett som ett kasus viste de seks lærerstudentene overraskende høye skårer for kategorier relatert til elevsentrert undervisning, og gjennomførte praktiske aktiviteter som var koblet til læring av naturfagbegreper. Lærerstudentene utfordret likevel elevene bare i middels grad og gjennomførte sjelden utforskende undervisning. Det var også stor variasjon i kvaliteten på representasjoner av fagstoff. I artikkelen er resultatene diskutert og vi drar slutninger for lærerutdanning.

Downloads

Published

2022-04-25

How to Cite

Sæleset, J., Olufsen, M., & Karlsen, S. (2022). Lærerstudenters undervisningskvalitet i naturfag tidlig i utdanningen. Acta Didactica Norden, 16(1), 28 sider. https://doi.org/10.5617/adno.8482

Issue

Section

Articles