Organisatorisk metadiskurs i videregående skriftlige oppgaver i ulike utdanningsfaglige kontekster og sjangrer: En undersøkelse av elevers bruk og læreres praksiser

Authors

  • James Jacob Thomson University of Stavanger

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9112

Keywords:

organisatorisk metadiskurs; metadiskurs; engelsk skriving; skrivekompetanse; skriveopplæring

Abstract

Skriftlige oppgaver spiller en sentral rolle i videregående utdanning, der elever ofte må skrive tekster innenfor ulike sjangrer som spenner fra vitenskapelige studier til politiske oppgaver. I sine innleveringer skal elever presentere sine argumenter på en tydelig og logisk måte som ofte oppnås ved å eksplisitt markere tekstrelasjoner. Dette kalles for organisatorisk metadiskurs (signposting). Tidligere forskning har undersøkt organisatorisk metadiskurs i profesjonelle og akademiske sammenhenger, men relativt få studier har undersøkt organisatorisk metadiskurs i tekster skrevet av skoleelever. Denne studien bidrar til forskningsfeltet ved å analysere organisatorisk metadiskurs i et tekstkorpus bestående av 115 engelske skriftlige oppgaver innenfor fem sjangre skrevet av videregående elever på norske, svenske og britiske skoler. Et dataprogram ble brukt for å skanne korpuset med 273 markører som tilhører 11 organisatoriske kategorier. Tekstanalysen suppleres med data fra lærerintervjuer. Funnene viser at markører som signaliserer relasjoner på setningsnivået er mye brukt i videregående skriftlige innleveringer. Bruken av markører som signaliserer overordnet struktur derimot, avhenger av målsjangeren og individuelle preferanser. Intervjudataene viser at flere av lærerne i Norge og Sverige ga sine elever dekontekstualiserte lister med organisatoriske markører, noe som kan tyde på at engelsklærere burde tilby mer eksplisitt undervisning i bruk av organisatorisk metadiskurs.

Downloads

Published

2022-06-03

How to Cite

Thomson, J. J. (2022). Organisatorisk metadiskurs i videregående skriftlige oppgaver i ulike utdanningsfaglige kontekster og sjangrer: En undersøkelse av elevers bruk og læreres praksiser. Acta Didactica Norden, 16(1), 31 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9112

Issue

Section

Articles