Forslag til et rammeverk for elevers akademiske perspektivtaking i samfunnskunnskap

Authors

  • Nora Elise Hesby Mathé University of Oslo

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9202

Keywords:

samfunnsfagdidaktikk, samfunnskunnskap, samfunnsfag, perspektivtaking, deliberasjon, demokratiteori

Abstract

Det å bidra til elevers evne til perspektivtaking kan ses på som et av formålene med samfunnsfag og samfunnskunnskap i skolen, nært knyttet til skolens demokratiske mandat. Tidligere litteratur har skilt mellom mellommenneskelig og akademisk per­spektivtaking som begge kan spores tilbake til teorier om sosial perspektivtaking (Gehlbach et al., 2012; Sandahl, 2020). Formålet med denne artikkelen er å argumentere for og diskutere et rammeverk til bruk i arbeid med perspektivtaking i samfunns­kunnskap på ungdomstrinnet og i videregående skole. Rammeverket kombinerer en eksisterende modell for perspektivtaking med perspektiver fra deliberativ og agonistisk demokratiteori for å integrere samfunnsvitenskapelige perspektiver, elevers perspek­tiver og perspektiver fra bredere sosiale og politiske debatter og prosesser. I presenta­sjonen av rammeverket argumenterer jeg for og diskuterer hvordan deliberativ og agonistisk demokratiteori kan bidra til og ha ulike implikasjoner for undervisnings-praksis i skolen. Som et forslag til implikasjoner for undervisning, skisserer jeg noen muligheter og tilnærminger til det å jobbe med perspektivtaking i samfunnsfag, fokusert på hva som er det spesifikke formålet med undervisningen.

Downloads

Published

2023-05-22

How to Cite

Mathé, N. E. H. (2023). Forslag til et rammeverk for elevers akademiske perspektivtaking i samfunnskunnskap. Acta Didactica Norden, 17(2), 21 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9202