Forslag til et rammeverk for elevers akademiske perspektivtaking i samfunnskunnskap
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.9202Keywords:
samfunnsfagdidaktikk, samfunnskunnskap, samfunnsfag, perspektivtaking, deliberasjon, demokratiteoriAbstract
Det å bidra til elevers evne til perspektivtaking kan ses på som et av formålene med samfunnsfag og samfunnskunnskap i skolen, nært knyttet til skolens demokratiske mandat. Tidligere litteratur har skilt mellom mellommenneskelig og akademisk perspektivtaking som begge kan spores tilbake til teorier om sosial perspektivtaking (Gehlbach et al., 2012; Sandahl, 2020). Formålet med denne artikkelen er å argumentere for og diskutere et rammeverk til bruk i arbeid med perspektivtaking i samfunnskunnskap på ungdomstrinnet og i videregående skole. Rammeverket kombinerer en eksisterende modell for perspektivtaking med perspektiver fra deliberativ og agonistisk demokratiteori for å integrere samfunnsvitenskapelige perspektiver, elevers perspektiver og perspektiver fra bredere sosiale og politiske debatter og prosesser. I presentasjonen av rammeverket argumenterer jeg for og diskuterer hvordan deliberativ og agonistisk demokratiteori kan bidra til og ha ulike implikasjoner for undervisnings-praksis i skolen. Som et forslag til implikasjoner for undervisning, skisserer jeg noen muligheter og tilnærminger til det å jobbe med perspektivtaking i samfunnsfag, fokusert på hva som er det spesifikke formålet med undervisningen.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
© CC BY 4.0 (2023 -)
Works from 2023 and onwards are licensed under a CC BY 4.0 license.
© CC BY-ND 4.0 (2023 -)
Works from 2023 and onwards can be licensed under a CC BY-ND 4.0 license, but require the author(s) submit an academic justification to do so.
© CC BY-NC-ND (- 2022)
Works up to and including 2022 are licensed under a CC BY-NC-ND 4.0 license.