Brukermedvirkning ved planlegging av kunst og håndverksrom i nye skolebygg

Authors

  • Else Margrethe Lefdal Oslo Metropolitan University

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9271

Keywords:

kunst og håndverksrom, fysiske læringsmiljøer, skolebygg, brukermedvirkning, tjenestedesign

Abstract

Artikkelen tar for seg brukernes muligheter for å medvirke i utformingen av fysiske læringsmiljøer. Forskningsspørsmålet er todelt: Hvordan opplever lærere brukermed­virkning ved utforming av kunst og håndverksrommene i planprosessen for et nytt skolebygg, og på hvilke måter kan valg på detaljnivå ha innvirkning på undervisning og læring? I denne casestudien er spesialrom for kunst og håndverk ved én norsk skole studert, og fire kunst og håndverkslærere er intervjuet om sin deltagelse i og erfaringer med planprosessen. Funnene viser at det å ignorere brukernes konkrete forslag kan ha negativ innvirkning på elevenes læring i faget. Valg på detaljnivå kan vanskeliggjøre lærernes arbeidsforhold, hvilket kan tenkes å føre til et svekket læringsutbytte for elevene.

 Innen tjenestedesign og ved designtenkning vektlegges det at løsningene er tilpasset brukerne og deres erfaringer og ikke omvendt. Et tilsvarende fokus er tjenlig og over­førbart til planprosesser for skolebygg. Prosessen med å få innsikt i og å dokumentere brukernes kunnskaper og erfaringer, bør foregå systematisk og strukturert for å gi forbedrede løsninger. Det er ønskelig med kunst og håndverksrom som fungerer hen­siktsmessig og effektivt som læringsmiljø på fagets premisser. Det kan enklere oppnås gjennom en vurdert, systematisk og kreativ prosess som har fokus på brukerne. Artikkelen foreslår at tjenestedesignere engasjeres inn i skolebyggprosjekter for å bistå i brukerprosessene og bidra med å «bygge bro» mellom skoleeiere, arkitekter og brukere.

Downloads

Published

2023-08-30

How to Cite

Lefdal, E. M. (2023). Brukermedvirkning ved planlegging av kunst og håndverksrom i nye skolebygg. Acta Didactica Norden, 17(3), 25 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9271

Issue

Section

Articles