Facebook som arena for faglig samarbeid

Engelsklæreres arbeid med læremidler

Authors

  • Ragnhild Elisabeth Lund University of South-Eastern Norway

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9775

Keywords:

Læremidler, Facebook, digitale profesjonsnettverk, engelsklærere

Abstract

Digitaliseringen har ført til at dagens lærere har tilgang på en stadig økende mengde utdanningsressurser. Selv om denne situasjonen åpner for verdifulle muligheter, stiller den også store krav til lærernes kompetanse når det gjelder valg og bruk av undervisnings- og læremidler. Denne artikkelen setter søkelyset på et nettbasert profesjonelt nettverk og hvordan det kan hjelpe lærere med å navigere i dagens komplekse landskap av læremidler.

Artikkelen er basert på en undersøkelse av innleggene og svarene i løpet av to måneder i en Facebook-gruppe for engelsklærere i Norge, Engelsklærere. Innholdsanalyse ble brukt for å identifisere mønstre i materialet. De mange oppføringene knyttet til læremidler indikerer at lærere er klar over det store tilfanget av tilgjengelige ressurser og ønsker å benytte seg av dem. Mange trenger imidlertid hjelp når det gjelder å velge ut hvilke som er mest relevante og, ikke minst, hvordan de best skal kunne benyttes i klasserommet. Heldigvis består gruppa også av kompetente lærere som er villige til å dele sin innsikt og sine erfaringer. På denne måten framstår Engelsklærere som et lavterskel-tilbud for lærere som trenger hjelp, men også som et faglig forum preget av en solidarisk innstilling og en kollektiv ansvarsfølelse.

Aktiviteten i gruppa avdekker imidlertid en overvekt av «quick-fix»-løsninger for usikre og tidsfattige lærere. Resultatene indikerer derfor at lærere har behov for grundigere – og kontinuerlig – opplæring knyttet til valg og bruk av utdannings­ressurser, og artikkelen peker på at dette bør dekkes både i lærerutdanningen og i ulike videre- og etterutdanningstiltak.

Downloads

Published

2023-06-06

How to Cite

Lund, R. E. (2023). Facebook som arena for faglig samarbeid: Engelsklæreres arbeid med læremidler. Acta Didactica Norden, 17(1), 19 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9775

Issue

Section

Articles