Facebook som arena for faglig samarbeid
Engelsklæreres arbeid med læremidler
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.9775Keywords:
Læremidler, Facebook, digitale profesjonsnettverk, engelsklærereAbstract
Digitaliseringen har ført til at dagens lærere har tilgang på en stadig økende mengde utdanningsressurser. Selv om denne situasjonen åpner for verdifulle muligheter, stiller den også store krav til lærernes kompetanse når det gjelder valg og bruk av undervisnings- og læremidler. Denne artikkelen setter søkelyset på et nettbasert profesjonelt nettverk og hvordan det kan hjelpe lærere med å navigere i dagens komplekse landskap av læremidler.
Artikkelen er basert på en undersøkelse av innleggene og svarene i løpet av to måneder i en Facebook-gruppe for engelsklærere i Norge, Engelsklærere. Innholdsanalyse ble brukt for å identifisere mønstre i materialet. De mange oppføringene knyttet til læremidler indikerer at lærere er klar over det store tilfanget av tilgjengelige ressurser og ønsker å benytte seg av dem. Mange trenger imidlertid hjelp når det gjelder å velge ut hvilke som er mest relevante og, ikke minst, hvordan de best skal kunne benyttes i klasserommet. Heldigvis består gruppa også av kompetente lærere som er villige til å dele sin innsikt og sine erfaringer. På denne måten framstår Engelsklærere som et lavterskel-tilbud for lærere som trenger hjelp, men også som et faglig forum preget av en solidarisk innstilling og en kollektiv ansvarsfølelse.
Aktiviteten i gruppa avdekker imidlertid en overvekt av «quick-fix»-løsninger for usikre og tidsfattige lærere. Resultatene indikerer derfor at lærere har behov for grundigere – og kontinuerlig – opplæring knyttet til valg og bruk av utdanningsressurser, og artikkelen peker på at dette bør dekkes både i lærerutdanningen og i ulike videre- og etterutdanningstiltak.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
© CC BY 4.0 (2023 -)
Works from 2023 and onwards are licensed under a CC BY 4.0 license.
© CC BY-ND 4.0 (2023 -)
Works from 2023 and onwards can be licensed under a CC BY-ND 4.0 license, but require the author(s) submit an academic justification to do so.
© CC BY-NC-ND (- 2022)
Works up to and including 2022 are licensed under a CC BY-NC-ND 4.0 license.