Eklektisk bruk av teori i doktorgradsavhandlinger innen utdanningsforskning

Authors

  • Cecilie Pedersen Dalland OsloMet – Oslo Metropolitan University
  • Marte Blikstad-Balas University of Oslo
  • Sigrun Svenkerud University of Southeastern Norway

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9837

Keywords:

eklektisk, teori, eklektisk teoribruk, doktoravhandlinger

Abstract

Utdanningsvitenskapene trekker på en rekke ulike teorier. Snarere enn å ta i bruk såkalte «grand theories», er det stadig vanligere at forskere kombinerer ulike teorier til ulike formål. I denne artikkelen har vi analysert 179 avhandlinger innenfor utdanningsvitenskap for å undersøke (1) hvor ofte det forekommer eklektisk bruk av teori, og hvordan kandidatene kombinerer ulike teorier, samt (2) hvordan kandidatene begrunner den eklektiske bruken av teori. Avhandlingene vi har undersøkt ble levert i tidsrommet 2010-2021 ved de to største universitetene i Norge, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og Universitetet i Oslo (UiO) Analysen belyser både hvor vanlig det er å trekke på ulike teorier, hvordan teoriene kombineres og hvordan eklektisk bruk av teori begrunnes. Vi finner at 25 av avhandlingene har eklektisk teoribruk, men at få av kandidatene demonstrerer eller forklarer aktivt hvordan ulike teorier kombineres. I diskusjonen kommer vi inn på mulige forklaringer på hvorfor ikke flere avhandlinger aktivt diskuterer egen kombinasjon av ulike teorier.

Downloads

Published

2023-06-14

How to Cite

Dalland, C. P., Blikstad-Balas, M., & Svenkerud, S. (2023). Eklektisk bruk av teori i doktorgradsavhandlinger innen utdanningsforskning. Acta Didactica Norden, 17(1), 24 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9837

Issue

Section

Articles