Bruk av systematisk klasseromsobservasjon i lærerutdanningen: Kartlegging av endringer i lærerstudenters oppfatning av emosjonell støtte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9932

Keywords:

Emosjonell støtte, Grunnskolelærerutdanning, Profesjonsutvikling, Lærerstudenter, Systematisk observasjon

Abstract

Denne studien hadde som mål å undersøke lærerstudenters (n = 40) oppfatninger av emosjonell støtte i lærer-elev interaksjoner, og å kartlegge hvordan deltakelse i en beskrivende observasjonsstudie med pre- og post-tester, i tillegg til en kort intervensjon, kan resultere i endringer i deres oppfatninger. Intervensjonen besto av instruksjon ved bruk av videoklipp av lærer-elev interaksjoner for å illustrere atferdsmarkører og indikatorer på kvalitet i emosjonell støtte. Dataene besto av de individuelle skåringsarkene fra før- og etterprøvene, observasjonsnotatene fra skåringen og transkripsjonen av en helgruppediskusjon holdt med lærerstudentene umiddelbart etter etterprøven. Resultatene viser at for både før- og etterprøvene ga den gjennomsnittlige lærerstudent skårer for kvaliteten på lærer-elev-interaksjonene når det gjelder dimensjonene positivt klima og hensyn til ungdomsperspektiver som var lavere enn masterkoden. Lærerstudentene hadde en tendens til å foreta negative justeringer av vurderingene sine under post-testen, noe som indikerte at de ble mer kritiske etter å ha observert atferdsmarkører for interaksjoner mellom lærer og elev av høy kvalitet. For dimensjonene positivt klima og lærersensitivitet var standardavvikene lavere på posttesten, noe som indikerer større konvergens blant lærerstudentene.

Downloads

Published

2023-06-01

How to Cite

Gamlem, S. M., & Vattøy, K.-D. (2023). Bruk av systematisk klasseromsobservasjon i lærerutdanningen: Kartlegging av endringer i lærerstudenters oppfatning av emosjonell støtte. Acta Didactica Norden, 17(1), 25 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9932

Issue

Section

Articles