Lærerspesialiststudenter i kroppsøving

Profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven

Forfattere

  • Ove Olsen Sæle Høgskulen på Vestlandet (HVL).
  • Jan Morten n Loftesnes Høgskulen på Vestlandet
  • Trond Egil Arnesen Høgskulen på Vestlandet
  • Petter Erik Leirhaug Norges idrettshøgskole
  • Bjørg Oddrun Hallås Høgskulen på Vestlandet

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.10109

Emneord (Nøkkelord):

kroppsøvingslærere, elevperspektivet, Honneth, kjærlighet, Sosial anerkjennelse

Sammendrag

I artikkelen drøfter vi hvordan erfarne kroppsøvingslærere som er under spesialistutdanning, reflekterer rundt egen profesjonsutøvelse. Artikkelen er en kvalitativ dokumentanalyse med utgangspunkt i pedagogiske credorefleksjoner skrevet av lærerspesialiststudentene. Vi tolker frem dette materialet i lys av Axel Honneths anerkjennelsesteori. Et hovedfunn i studien er at informantene først og fremst vektlegger elevperspektivet når de gir uttrykk for tankene de har om sin egen profesjonsutøvelse i kroppsøvingsfaget. De utdyper sitt elevperspektiv til å omfatte både den betingelsesløse formen for anerkjennelse, kjærlighet, og den sosiale anerkjennelsen, som vektlegger utviklingen av elevenes evner og anlegg. Når det gjelder kjærlighetsdimensjonen, skriver de om hvor viktig det er at de som kroppsøvingslærere tilstreber å se elevene og legger til rette for et trygt og inkluderende læringsmiljø. Når det gjelder den sosiale anerkjennelsen, er det elevenes mestring i faget som fremheves. Funnene er i tråd med annen forskning, som viser at mye av lærernes forestillinger omkring sin lærerprofesjonalitet dannet på bakgrunn av egen yrkespraksis, og at den menneskelige dimensjonen i lærer–elev-relasjonen står sentralt.

Nedlastinger

Publisert

2023-11-22

Hvordan referere

Sæle, O. O., n Loftesnes, J. M., Arnesen, T. E., Leirhaug, P. E., & Hallås, B. O. (2023). Lærerspesialiststudenter i kroppsøving: Profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven. Acta Didactica Norden, 17(3), 21 sider. https://doi.org/10.5617/adno.10109

Utgave

Seksjon

Artikkel