Grammatikken og læreren

Det grammatiske fundamentet i lesing

Forfattere

  • Ingebjørg Tonne Universitetet i Oslo
  • Anne Golden Universitetet i Oslo

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.9838

Emneord (Nøkkelord):

grammatikk, lærere, metalingvistisk bevissthet, kommunal kursing

Sammendrag

Leseforståelsen til andrespråkselever henger tett sammen med deres metaspråklige bevissthet (Brenne, 2005; Stone et al., 2004; Kuo & Anderson, 2006; Clahsen et al., 2003; Carlisle, 2004, 2007). Hvis læreren selv har god grammatisk kunnskap, kan denne koblingen utnyttes didaktisk (Lyster, 2002; Bowers et al., 2010). Vi rapporterer her fra en undersøkelse av et norsk kommunalt kurs som ble etablert for å gi lærerne et bedre språkdidaktisk fundament i leseopplæringen. Vi spør hva slags aktiviteter for styrking av elevenes metaspråklige bevissthet lærerne rapporterer å ha gjennomført i klassene etter kursforelesningen, og videre spør vi hvordan disse aktivitetene ser ut til å være knyttet til innholdet i kurset. Gjennom ikke-deltakende observasjon fulgte vi kurset og de påfølgende lærerpresentasjonene, og vi har analysert læremiddelet som ble lagt til grunn i kurset. Vi finner at kurset og læremiddelet har store faglige og strukturelle mang­ler. Disse manglene reflekteres delvis i lærernes didaktiske opplegg presentert i etterkant av kurset. Lærerne blander sammen lyd- og ordstruktur, og de bruker lite grammatisk terminologi. Samtidig vitner de beskrevne didaktiske oppleggene om at lærerne har grepet hovedpoenget i kurset, nemlig at man kan øke den metaspråklige bevisstheten til elevene ved å utforske form-siden ved språk.

Nedlastinger

Publisert

2023-12-19

Hvordan referere

Tonne, I., & Golden, A. (2023). Grammatikken og læreren: Det grammatiske fundamentet i lesing. Acta Didactica Norden, 17(4), 21 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9838

Funding data