Temanummer i Acta Didactica Norden, vår 2025: Bærekraft i lærerutdanningene
Begrepet bærekraft er i FN-sammenheng knyttet til strategier og tiltak som har til formål å beskytte og fremme livet på kloden i en tidsepoke med klimakrise, miljøkrise, global ulikhet og trusler mot mangfold og fredelig sameksistens. Utdanning inngår i satsingen, med økende oppmerksomhet for lærerutdanningenes nøkkelrolle.
I dette temanummeret ønsker vi å samle og synligjøre nordisk forskning på prosesser og praksiser som pågår i etableringen av bærekraft som tema og perspektiv i lærerutdanningene. Slik ønsker vi å bringe det bærekraftdidaktiske forskningsfeltet videre på måter som åpner for kunnskapsutvikling, kunnskapsutveksling og dialog mellom de ulike nordiske landene.
Les mer om Temanummer i Acta Didactica Norden, vår 2025: Bærekraft i lærerutdanningene